Gheezzzz... What I Have For U

Tuesday 10 September 2013

MA Wannabee!

 alhamdulilahh.... assalamualaikum wbt dan salam sejahtera... well... sekali lagi aku menulis di ruangan curhat ni,... kenapa curhat? hahaha... good Q... suatu ketika dahulu... ada seorang junior aku katakan nak curhat,... curhat ni aku tengok a curahan hati... definisi curhat bagi aku laa... kalau ada definisi sebenar mungkin boleh tinggalkan komen... heee :)

back to main business.. hari ni aku nak cerita tentang siapa aku part two... aku sekarang ni seorang pelatih MA... apakah MA? MA ni atau nama penuh dia medical assistant... pembantu perubatan... selaras dengan perubahan tahun... jawatan ni di'upgrade' kepada nama Penolong Pegawai Perubatan... baru semester 2... masih mentah lagi... banyak benda lagi nak explore... kebetulan pulaa hari ni UPSR... maka adik2 yang baca (mcm hot sangat) pasanglah cita2 jadi MA... ala2 doktor juga... hahaha

aku dan MA sebenarnya sangat jauh... aku ni dah lah xsuka ubat... apa lagi hospital... begitu juga dengan jarum dan doktor... biasanya aku ni kalau sakit aku akan biarkan baik sendiri... well... bila cek balik dokumen kesihatan aku dulu2... last aku ke klinik kesihatan ialah pada tahun 2008... lihat betapa malasnya aku .... hahahaha ... realitinya sekarang nak kerja kat medical line... adehhhhh :(

sepanjang perjalanan nak jadi MA ... seseorang tu kene la apply kat SPA ...http://www.spa.gov.my/Portal/

lepas tu tunggu la beberapa bulan... untuk intake Januari... lingkungan September / Oktober temuduganya untuk intake Julai lebih kurang April / Mac macam tulaa.... bukan setakat MA saja... Nurse, Inspektor Kesihatan, Farmasi, and ETC... boleh baca sendiri.. pandai2 lah explore

bila dah dipanggil pergi laa temuduga tu... just nice to try... dapat xdapat belakang kesah... then... kalau dah dapat anda akan diletakkan di 6 kolej yang ada menawarkan Diploma Pembantu Perubatan


  1. KOLEJ PEMBANTU PERUBATAN ALOR SETAR, KEDAH
  2. KOLEJ PEMBANTU PERUBATAN SEREMBAN, NEGERI SEMBILAN
  3. KOLEJ SAINS KESIHATAN BERSEKUTU SULTAN AZLAN SHAH, PERAK
  4. KOLEJ SAINS KESIHATAN BERSEKUTU KUCHING,  SARAWAK
  5. KOLEJ SAINS KESIHATAN BERSEKUTUKOTA KINABALU, SABAH
  6. KOLEJ SAINS KESIHATAN BERSEKUTU JOHOR BAHRU, JOHOR
bilaa dah belajar pulak... sem 1, 2, 3 jaa yang berat n parah.. kemungkinan untuk diberhentikan dan gagal itu sangat2 tinggi... dalam tempoh setahun setengah nilaa... kita akan belajar teori sebagai PPP... ohh... susah jangan dicakaplaah... kena tahan mental dan fizikal... just ingat... datang sini nak siapkan diri untuk bekerjaa... be serious... 

subjek2? nanti explore sendiri

sem 4, 5, 6 pulaa... kita akan keluar praktikal ikut disiplin2 yang sepatutnya dikuasai oleh seorang PPP... be prepare laa... once masuk sem 4, 5, 6 orang / staff hospital tempat kita praktikal akan assume kita mahir macam2 benda... hati2 laaa

itu je la kot... nak study ni... next week exam... heee :) doaakan kejayaan sayaa... Assalamualaikum :)

No comments:

Post a Comment

Hey! Jom Komen!!! hee :) sharing is caring what...