Gheezzzz... What I Have For U

Sunday 15 September 2013

Tips Study Abang DEEN (abangKAH? wakakaka)

sekali lagi Assalamualaikum wbt dan salam sejahteraaaaa .....

well... hari ni bersamaan dengan Hari Malaysiaa.... maka dengan itu selamatlah Sabah dan Sarawak bergabung dengan Tanah Melayu selama 50 tahun :) Syabas Malaysia! hari ni juga ialah hari kelahiran Sahabat Saya... Jajie! sudah2 aku dah wish diaa kat WC dan IG... hehehehe... :)

semalam kawan2 study aku tengok blog sorang senior ni tentang cara dia belajar... dan adik2 junior aku pun selalu tanya tentang hal ni... bagi aku... cara belajar ni masing2 laaa... asal kita selesa dan mampu melakukannya... hehehehe... bagi aku jugaaa.... rahsia belajar ni bukan hanya kepada teknik belajar... segala2nya mesti kena twist untuk berjaya.... :)


  • HABLU MINALLAH HABLU MINANNAS... - kata2 ni aku petik daripada murid terbaik SPM 2008... Nik Nur Madihah... jagalah hubungan kepada Allah dan sesama Insan... well... begini... setiap kejayaan tu dan kegagalan tu datangnya daripada Tuhan dan pencipta kita... sehubungan dengan itu... dari mana lagi kita nak mintak berjaya kalau bukan dari Nya kan? hubungan sesama insan pula boleh aku bahagikan kepada beberapa bahagian... 1. Parents... well... proses kelahiran pun bermula dengan dua orang ni... ucapan restu tu penting untuk kitaa.... 2. Guru - guru.... ilmu Allah itu diantarakan kepada kita melalui mereka inilah... jika kita ingkar arahan guru.... siap2lah... belajar mcmana pun... kita takkan tenang.... dua orang yang aku tulis diatas sangat makbul doanya... maka dengan itu... jangan sesekali sakitkan hati dorang2 ni... :) 3. pula kawan2... kawan2 memainkan peranan penting dalam belajar... tanpa dorang2 ni... haaaa... xtaulah...
  • TEKNIK YANG BETUL - Teknik belajar pula bergantung kepada subjek dan cara keselesaan individu... ada orang yang boleh belajar waktu pagi, petang, malam... ada orang yang belajar last minute dan ada orang yang belajar awal... tapi seeloknyaa... belajar lah pada awal pagi... kakak aku sendiri amalkan benda tu... dan dia berjaya... aku? pernah try... tapi katil tu lagi sedap untuk dijadikan tempat berkelubung (wakakakakakakaka :)) bagi aku... teknik yang terbaik bagi aku ialah dengan melukis... aku bukanlah pandai melukis sangat... tapi asalkan kita faham... bukan kita nak antar untuk paper PSV ponnn... maka dengan itu... pilihlah cara sesuai... mungkin anda yang lemah math... buatlah latihan banyak2.... mcm aku.... soalan2 lepas banyak membantu... dan sekiranya anda bukan seorang yang minat membacaaa... dengar lah baik2 apa yang cikgu cakap dihadapan waktu belajar dan mungkin buat perbincangan dengan kawan2 yang suka membacaa.... myb ini akan mengurangkan masa belajar dan membetulkan tanggapan yang salah :)
  • SUASANA - Mood belajar ni biasanya akan datang bila ramaiiiii orang belajar... maka dengan itu,... carilah 2...3 orang study sama2... mcm aku dulu payah berpaksa nak study ni... maka dengan itu... aku akan bergaul dengan budak2 junior (credit to themm ) untuk belajar.... sebab waktu aku di form 5... junior2 aku rajin belajar... aku ja yang malas... makaaa... aku pun terpaksa lah rajinkan diri... at the same time... dapatlah mempertajamlkan lagi kaedah menjawab soalan sebab pastinya junior2 ni akan tanya kita soalan2 .... kalau di rumah... pastikan kena marah parents dulu... hahahaha :)
tapi... kaedah belajar ni berbeza ikut umur dan bidang... contoh... kalau umur mcm aku ni (lepas sekolah) mungkin kaedah belajar terbaik ialah menulis kott.... buat jadual dan blaa3... tapi masih boleh amalkan teknik2 lamaa tu... kalau ikut bidang pulaa... kalau bidang sastera tu... xda cara lain selain membaca... yang berkaitan dengan logik tu... hurmmm.... latihanlah kuncinyaa

sebagai pelajar yang ambil BM dan BI expecially untuk part novel... waktu aku study dulu... soalan novel bukan masalah bagi aku.... sebab... aku baca dan menghayati... makaa... apa2 soalan berkaitan dengan novel pasti aku dapat jawab dengan perfectnya.... asalkan fahamlah apa dia nak... apa itu plot, pengajaran, nilai dan blaa3....

apa2 pun mcm aku cakap yang awal tadi... kenalah cari originaliti dalam study... xda orang yang boleh paksa kita study... apa yang penting tetapkan niat di setiap langkah... mohon agar apa kita nak buat tu xdilencongkan... ohhh yaa... sebelum melangkah keluar  / turun tangga dari tempat kita tinggal... pasang niat tu... insyaALLAH... akan ada kuasa yang bantu kita untuk fokus di dalam kelas... SELAMAT MAJU JAYA DAN SELAMAT MENCUBAA :)

No comments:

Post a Comment

Hey! Jom Komen!!! hee :) sharing is caring what...