Gheezzzz... What I Have For U

Thursday 19 September 2013

Perjalanan Ini: This Journey


Assalamualaikum... Salam sejahteraa...

Exam week minggu ni... hahaiiii... biasalah tu...tertekan seteres dan sebagainya merupakan feeling2 biasa pada minggu peperiksaan... bila bercakap tentang peperiksaan ni... kita pasti ingat... saat2 kita mula2 exam dulu... well UPSR...PMR kemudian SPM dan myb ada yang menduduki exam yang paling susaahhhh di Malaysia ni iaitu STPM... semua pun exam... so... what is exam actually? for me,... exam tu merupakan satu mekanisma untuk mengesan dan menilai pencapaian seseorang... tidak kira apa jua bidang sekalipun... exam merupakan suatu yang penting dalam kehidupan manusiaa... percayalah... aku akan ceritakan di bawah ni tips2 menghadapi peperiksaan :) enjoy!


  • Khas kepada adik2 sekolah ... PMR ka... SPM kaa.... apakah... adik angkat saya 2 orang akan duduki PMR taun ni... well Wish both of u luck laaa.... 3 lagi dah lepas tahun lalu... bila cerita tentang exam besar ni... kekangan yang ada ialah masa itu sendiri... masa tu bak katapepatah arab... jika kamu xmemancungnya... nescaya ia akan memancung kamu... maka.... pandai2lah cari ruang dan peluang
  • BUKU SOALAN TAHUN2 LEPAS banyak membantu aku masa aku PMR dan SPM... aku bukanlah nak berbangga dengan keputusan aku... tapi... aku sangat lemah dalam math... bole dikatakan bahalol laa... tapi... alhamdulilah... ikhtiar yang aku buat untuk jawab soalan - soalan PMR / SPM yang lepas2 aku skor A untuk math... 
  • JANGAN LOKEK ILMU DAN MALU BERTANYA... biasalah tu... bila seseorang tu ada di atas... kita akan lupa dengan yang dibawah. sebenarnya... dalam ilmu... kita tidak boleh kedekut... pantang larang,.. lagipun kita harus ingat bahawa ... ilmu itu milik ALLAH... yang kita ada hari ini hanya sekelumit daripada Ilmu ALLAH yang maha bijaksana... makaaa... jangan lokek... yang tak tahu pula jangan terus - terusan jahil... exam tu penentu... kita perlu betanya dan terus bertanya... insyaALLAH ilmu itu akan terus melekat dalam kepala kita.
  • TONTON JANGAN TAK TONTON ... aku teringat lagi waktu aku umur 8 tahun macam tu... aku tengok laporan cuaca di MHI (Tv3) ada ceritakan tentang kejadian apabila kita memandu di jalan tar... kekadang kita akan nampak seperti ada air kan? kejadian tu dinamakan FATAMORGANA ... kalau aku salah sila betulkan,.. hehehehe :) well... nampak x kat situ... sekrg usia aku 19 tahun... tapi rekod yang 10tahun lalu... atas menonton satu rancangan yang xberapa penting tapi masih terus segar dikepala... maksudnya... bila kita berminat untuk menonton sesuatu... tonton sampai habis... mungkin ada perkara yang boleh kita selit2 sebagai ilmu tambahan.. idea untuk menulis karangan mencurah2 tau..! ayat2 bombastik... tonton laa rancangan2 khas... seperti dokumentari dan macam2 lagi... Ilmu tu perlu dicari,... walaupun kadang2 bosan
  • USAHA JANGAN PUTUS ... minat kepada sesuatu subjek ataupun perkara tu memang lah susah... well... let me get u know that... aku sebenarnya xsuka aliran sains apa lagi subjek2nya... aku xsuka membaca... apa lagi menulis... tapi... semua itu aku anggap sebagai cabaran... hidup tanpa cabaran bukan hidup namanya... so... sebagai manusiaa... berfikir untuk mengalah adalah suatu yang sia2... wake up guys!!!!!! hidup ni tanpa cabaran bukan hidup namanya... once kita dapat tangani... insyaALLAH... kita akan rasa kepuasannya bergelar insan
well... exam yang paling besarr dalam hidup khalifah bumi ni ialah kehidupan ini sendiri... maka... bersabarlah menghadapinya kerana perjalanan hidup ini penuh dengan ujian dan dugaan... chill dan sentiasa bermohon agar dipermudahkan tentang segala urusan

No comments:

Post a Comment

Hey! Jom Komen!!! hee :) sharing is caring what...